رئيس شورای تامین دام کشور:

کمبودی در تامین دام و گوشت نداریم‌‌ | علت گرانی‌ گوشت، فروش لاکچری آن است

رئيس شورای تامین دام کشور فروش لاکچری گوشت را علت افزایش قیمت آن دانست و گفت: در بحث دام و گوشت هیچگونه کمبودی نداریم‌.
کد خبر: ۱۳۹۸۹۸۸

منصور پوریان در گفتگو با جام‌ جم آنلاین مطرح کرد: برای داشتن تفسیر درستی از علت گرانی‌های اخیر گوشت باید توجه کنیم در بحث گوشت گرم‌ بعضا‌ بسته‌هایی به‌صورت لاکچری در بازار عرضه می‌شود. یعنی اگر در بازار قیمت گوشت ران‌ ۲۵۰ هزار تومان باشد‌ برخی با خارج کردن استخوان و گرفتن چربی آن عملا گوشت را با قیمت‌های بالاتر ارائه می‌دهند که این غیراخلاقی است‌.

وی افزود: بازار ما بازاری نیست که لوکس و لاکچری‌ بودن گوشت را در آن مطرح کنیم بنابراین در این‌کار مسئولیت پذیری وجود ندارد، در حالیکه عرضه کنندگان گوشت باید مسئولیت‌های اجتماعی خود را قبول کنند‌.

این مسئول ادامه داد: الان‌ در خصوص‌ گوشت منجمد کمبودی وجود ندارد اما در بحث لاشه و گوشت گرم جهش‌های قیمتی مختلف را می‌بینیم و می‌شنویم. که این مسبوق به سابقه است‌.

به گفته وی در سالیان قبل نیز با چنین نوساناتی مواجه بودیم، چون ما همیشه در زمستان و به‌ویژه ماه آخر زمستان دلایلی‌ چون‌ زایش‌های دام‌ و جابجایی و ... موجب افزایش قیمت گوشت می‌شود.

پوریان اضافه کرد: برای کنترل قیمت گوشت در زمستان هر سال گوشت منجمد به‌عنوان گوشت پرتقاضا وارد بازار می‌شد و قیمت بازار را متعادل می‌کرد.

وی گفت: الان گوشت منجمد‌ به صورت انبوه و مویرگی در حال توزیع است‌ و گوشت گرم هم در کنار آن با قیمت‌های کاملا مشخص و بسته به نوع لاشه و قطعه‌‌ای که استفاده می‌شود وجود دارد‌.

پوریان در ادامه افزود: برای تعریف درستی از گرانی گوشت باید بدانیم تورم در بحث خوراکی‌ها از سه عامل فشار ناشی از تقاضا، فشار ناشی از هزینه و فشار ناشی از تورم ساختاری است و بازار گوشت هم از این قاعده مستثنی نیست‌ اما در حال حاضر ما فشار ناشی از هزینه‌ و تقاضا را در بحث گوشت نداریم.

وی با تاکید بر اینکه کمبود گوشت نداریم، گفت: معمولا کمبود وقتی ایجاد می‌شود ما شاهد جهش قیمت‌ می‌شویم اما در حال حاضر اگر خوب نگاه کنیم در این زمینه‌ کمبودی نداریم.

پوریان همچنین با بیان عرضه انبوه گوشت گرم و منجمد در جامعه از ایجاد ثبات قیمت گوشت در هفته‌های آینده هبر داد‌.

رئيس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه در ماه آخر سال به‌ دلیل زایش‌های خوب و ایجاد مرتع‌های فصلی با عرضه انبوه دام روبرو هستیم‌، گفت: در هفته‌های آینده به زودی قیمت تعدیل پیدا می‌کند.

وی افزود: ناگفته نماند بخشی از افزایش قیمت‌ها ناشی از نوسانات ارزی است که روی همه کالاها اثر گذاشته و بازار گوشت نیز مستثنی نیست‌ اما گشت‌های بازرسی جهاد کشاورزی در حال بازرسی و مبارزه با گران فروشی هستند‌.

این مقام مسئول با بیان اینکه ما الا فشاری از جانب تقاضا نداریم‌، اضافه کرد: برخی با موج‌سواری و سوءاستفاده، قیمت‌های بالا برای گوشت تعریف می‌کنند و دنبال سود خودشان هستند‌.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها